Brändi – yrityksen sielu ja sydän

”Jos löydät universaalin asian ja osaat kertoa oivaltavasti jotain syvältä kumpuavasta ihmisyydestä, on onnistuminen jo todella lähellä.”

– Mikko Hakkarainen, Luova johtaja, Miltton-

Brändidesign:

Brändidesign tarkoittaa enemmän kuin pelkän logon suunnittelua tai visuaalista identiteettiä. Se koostuu brändin tarkoituksen, tarinan ja toiminnan tapojen muotoilusta ja on keskeinen osa yrityksen strategiaa ja kilpailukyvyn vahvistamista.

Koherentti brändi on kuin ihminen tai yhteisö. Se koostuu identiteetistä, arvoista, merkityksestä, kulttuurista ja lupauksesta. Onnistunut brändi on aito ja uniikki; juuri sellainen, kuin sen rakentajatkin. Brändi elää ja kehittyy yrityksen mukana, säilyttäen samalla sydämessään kaiken vanhan ja arvokkaan.

Digitaalisessa maailmassa janoamme lisää inhimillisyyttä ja merkityksellisyyttä, ja tässä samaistuttavat bränditarinat ja oivaltava visuaalinen ilme toimivat vahvana kilpailuetuna. Kun ensikosketus asiakkaaseen ja asiakkaan kohtaaminen tapahtuvat verkossa, on positiivisen muistijäljen synnyttävä nopeasti. Voittavat yritykset hallitsevatkin taidokkaasti brändiä livenä ja netissä, jokaisessa kohtaamispisteessä.

Tiinan kanssa kuvattu kuvapankki. Teemoina aitous, heittäytyminen ja rohkeus.

Parhaimmillaan brändi tuo esiin yrityksen sielun. Intohimoisena brändi-intoilijana sydämessä aina sykähtää, kun näen ja tunnistan rakkaudella ja intohimolla rakennetun ja ennen kaikkea eletyn bränditarinan. Koska sitähän brändi nimenomaan on. Tarina.

Mielestäni onnistunut brändi osaakin vastata seuraaviin kysymyksiin:
1. Millainen yritys olemme?
2. Kuinka olemme saapuneet tähän pisteeseen?
3. Minne olemme matkalla?

Brändi kestää aikaa ja on uskottava, kun sillä on vahvat juuret, katse horisontissa ja tarina, joka on totta ja johon on helppo samaistua.

Tässä podcastissa keskustelemme Rouva Mustan yrittäjän, valokuvaajamestari Tiina Haringin (SAVM, MQEP) kanssa Brändistä sekä yrityksen visuaalisen ilmeen rakentamisesta ja merkityksestä.

Tiinan kanssa olemme tehneet yhteistyötä mm. omien henkilökuvieni tiimoilta. Yhteistyö oli antoisaa; Tiina osasi hienovaraisilla yksityiskohdilla ja innostavalla otteella tuoda kuvissa esiin kaiken sen, mitä toivoin. Omien kuvien ottaminen oli samalla matka oman sielun ja itsetuntemuksen ytimeen. Lisää kuvaussessiosta voit lukea täältä.

Podcastin voit kuunnella täältä:

Innostunein terveisin,

Kaisa R

SHOW NOTES:

Marina Vahtola. 2020. Intohimona brändit.

Ville Tikka, Nuppu Gävert. 2018. Designin uusi aalto. Merkitystä ja menestystä tälle vuosisadalle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s